دکتر حسین خدمت

بازدید: ١۶١٠۴
91/06/29 چهارشنبه 10:11

موارد کاربرد آندوسکپی مری، معده و اثنی عشر

آندوسکوپی یکی از روشهای بسیار دقیق تشخیص و در بعضی موارد درمان ضایعات مری، معده و اثنی عشر است. در این قسمت به چند نمونه از کاربردهای این روش اشاره می شود.

اشکال در بلع

اشکال در بلع جامدات، مایعات یا هر دو از علایم بسیار مهم گوارشی است که نیازمند بررسی دقیق و کامل است. با کمک آندوسکپی می توان علت این مشکل را مشخص کرد. از جمله این علل می توان موارد زیر را نام برد : تنگی مری ناشی از برگشت اسید از معده به مری، تنگی ناشی از بلع مواد سوزان، تنگی ناشی از پرتودرمانی، آشالازی و تومورهای خوش خیم و بدخیم مری

سرطان مری

هنگامی که بیمار با علایم بالینی ناشی از سرطان مری نظیر اشکال در بلع و کاهش وزن مراجعه کند، بسیار دیر شده است و آندوسکوپی فقط بیماری را به تشخیص قطعی می رساند ولی پس از تشخیص کمتر می توان اقدام قطعی درمانی انجام داد. اگر در سنین بالا در صورت بروز علایم خفیف تر گوارشی آندوسکپی انجام شود در بسیاری موارد سرطان در مراحل ابتدایی تشخیص داده می شود که امکان درمان مناسب بیشتر است. برای تشخیص قطعی سرطان مری نمونه برداری از بافت لازم است که فقط از طریق آندوسکپی امکان پذیر است.

ورم مری ناشی از رفلاکس

اگر بیماری علایم برگشت اسید معده به مری را داشته باشد و با درمان های اولیه بهبود نیابد یا بیماری رفلاکس منجر به بیدار شدن فرد از خواب شود یا منجر به سرفه مزمن، خشونت صدا و نشانه های ریوی شود، آندوسکپی ضرورت دارد. در آندوسکپی میزان آسیب وارد شده به مری مشخص می شود و با توجه به آن می توان طرح درمانی مناسب را پایه ریزی کرد. درکنار عوارض ناشی از رفلاکس می توان فتق معده را هم که-فتق هیاتال-نام دارد تشخیص داد.

سوء هاضمه

منظور از سوء هاضمه مجموعه علایم زیر است :

*درد و سوزش در ناحیه وسط و بالای شکم

*تهوع

*احساس پری در زیر جناغ

*نفخ و گاز بیش از حد شکم

تنها 1-5درصد افرادی که علایم بالا را دارند، مبتلا به زخم هستند. آندوسکپی یک روش تشخیصی خوب جهت ارزیابی علت سوء هاضمه است.

در بیمارانی که سابقه زخم معده و اثنی عشر دارند و به عوارض آن دچار شده اند و نیز درکسانی که بلافاصله پس از داروهای ضد زخم علایمشان عود می کند، آندوسکپی لازم است. در بیماران مبتلا به سوء هاضمه ممکن است در آندوسکپی معده قرمزی یا خراشهای سطحی یا عفونت با میکروب هلیکوباکترپیلوری تشخیص داده شود.

زخم معده

به خراش های بسیار عمیق و بزرگ سطح داخلی معده زخم می گویند. اگر چه گاهی اوقات اندازه زخم ها خیلی بزرگ است، بیشت زخم های معده قطر کمتر از 3 سانتیمتر دارند. در صورت مشاهده زخم در آندوسکپی معده لازم است نمونه های متعددی (حداقل 6 نمونه) از کناره ها و بستر آن گرفته شود. این نمونه ها باید به آزمایشگاه آسیب شناسی فرستاده شود تا با بررسی میکروسکپی هر گونه بدخیمی احتمالی در مراحل اولیه تشخیص داده و درمان شود. علاوه بر این در صورت مشاهده زخم معده در آندوسکپی لازم است بیمار تا بهبود کامل زخم در نوبت های بعدی نیز آندوسکپی و نمونه برداری شود.

زخم اثنی عشر

آندوسکپی بسیار دقیق تر از عکس رنگی، زخم اثنی عشر و عوارض آن را مشخص می کند. زخم های اثنی عشر معمولا" گرد و دارای قطر کمتر از 1 سانتیمتر هستند. سرعت ترمیم زخم های اثنی عشر چند میلیمتر در هفته است. پس از ترمیم، جای زخم به صورت تغییرات مختصر مخاطی باقی می ماند که در آندوسکپی دیده می شود. در صورت عود و ترمیم های مکرر زخم اثنی عشر در طول سالیان ممکن است شکل ابتدای اثنی عشر که در ناحیه خروجی معده قرار دارد کاملا" تغییر کند و در بعضی موارد منجر به تنگی یا انسداد کامل این قسمت شود. در این صورت در بیشتر موارد عمل جراحی جهت اصلاح انسداد لازم است. در صورت مشاهده زخم اثنی عشر معمولا" نمونه برداری از بافت معده به منظور بررسی وجود میکروب هلیکوباکترپیلوری انجام می شود.

خونریزی گوارشی فوقانی

آندوسکپی اولین اقدام تشخیصی در خونریزی گوارشی است و با توجه به مشکل بودن آندوسکپی در بیماران مبتلا به خونریزی گوارشی، این روش باید در مراکز مجهز و توسط پزشکان مجرب انجام شود. آندوسکپی علت خونریزی را مشخص می کند و با توجه به علت می توان طرح درمانی را پایه ریزی کرد. علاوه بر علت خونریزی، شدت خونریزی و احتمال خونریزی های بعدی نیز مشخص می شود. هم چنین به کمک آندوسکپی می توان اقدام های درمانی متعددی از جمله تزریق مواد سوزاننده در رگهای خونریزی دهنده، انعقاد رگها و محل های خونریزی دهنده، بستن و بریدن و بیرون آوردن رگهای واریسی مری را انجام داد.

عفونت مری

انواع مختلف عفونت مری نظیر عفونت قارچی با عامل کاندیدا، عفونت ویروسی با ویروس تب خال یا سیتومگال و ... را می توان با استفاده از آندوسکپی تشخیص داد.

بیرون آوردن جسم خارجی

بلع جسم خارجی یک پدیده شایع، به خصوص در اطفال است. آندوسکپی وسیله ای بسیار مناسب جهت تشخیص و درمان جسم خارجی لوله گوارش است. با ظهور و پیشرفت امکانات آندوسکپی احتمال نیاز به جراحی در این خصوص بسیار کم شده است و در اکثریت قریب به اتفاق موارد اجسام نوک تیز و غیر نوک تیز بلعیده شده توسط آندوسکپ و وسایل جانبی آن بیرون آورده می شود.

آسیب ناشی از مصرف مواد سوزان

پس از بلع اتفاقی یا عمدی مواد سوزاننده نظیر اسید یا قلیا آسیب جدی به جدار مری و معده وارد می شود. در این موارد باید آندوسکپی در اولین فرصت انجام می شود تا میزان و وسعت آسیب وارده مشخص گردد. برنامه ریزی درمانی با توجه به اطلاعات به دست آمده از آندوسکپی انجام می شود.

آسیب ناشی از مصرف دارو

بعضی داروها نظیر تتراسیکلین، ویتامین ث و آهن دارای خاصیت اسیدی هستند و به مخاط مری آسیب می رسانند. در صورت پیدایش علایم آسیب مری پس از مصرف این داروها یا هر داروی دیگر باید آندوسکپی انجام شود تا میزان آسیب وارده دقیقا"ارزیابی گردد.

تومورهای خوش خیم و بدخیم

هر گاه در عکس رنگی مری و معده نشانه های مشکوک از نظر غده یا تومور دیده شود باید آندوسکپی انجام شود تا هم وجود یا نبودن آن به به طور دقیق تر به اثبات برسد و هم جزییات بیشتری از ماهیت تومور با دید مستقیم و نمونه برداری به دست آید. علاوه بر عکسبرداری هر گاه در بیماری به هر دلیلی احتمال بسیار مختصر پیدایش سرطان وجود داشته باشد، آندوسکپی های دوره ای طبق نظر پزشک معالج ممکن است انجام شود تا در صورت پیدایش سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده و درمان شود. ذکر این نکته ضروری است که در صورتی که سرطان معده در مراحل بسیار ابتدایی تشخیص داده شود، شانس درمان قطعی و کامل بیماری بسیار عالی است.

نقش آندوسکپی در تشخیص زودرس سرطان

احتمال پیدایش سرطان در بعضی بیماریهای خوش خیم در طول سالیان دراز وجود دارد. در این بیماریها پس از گذشت زمان مشخصی، بعضی صاحب نظران پیشنهاد آندوسکپی دوره ای می کنند تا در صورت پیدایش سرطان، در مراحل بسیار ابتدایی تشخیص داده و درمان شود. نمونه این بیماریها عبارت است از:

*آشالازی

*کوتاه شدن مری

*پولیپ معده

*نازک شدن مخاط معده

*سابقه عمل جراحی معده

نقش آندوسکپی در درمان بیماریها

نقش درمانی آندوسکپی روز به روز زیادتر می شود و بدین ترتیب از میزان عمل های جراحی و عوارض ناشی از آنها کاسته می شود. در حال حاضر آندوسکپی درمانی در مراکز مجهز در موارد زیر انجام می گردد:

*گشاد کردن تنگی های مری

*بیرون آوردن جسم خارجی از مری، معده و روده بزرگ

*بریدن و برداشتن پولیپ های کوچک معده و بیشتر پولیپ های روده بزرگ

*بند آوردن خونریزی های گوارشی شدید و حاد با استفاده از ابزارهای جانبی مختلف

94/07/20 دوشنبه 00:53
[12] حسین عباسی:

سلام آقای دکتر.من مشهد آندوسکوپی کردم و یک پولیب کوچک در اثنی عشرم دیده شده و جواب آزمایش پاتولوژیم هم مثبت بوده. با چند نفر از اطبا مشورت کردم و گفتند حتما خدمت جنابعالی برای آندوسکوپی مجدد برسم.متاسفانه وقت مطب و بقیه اله برای چند ماه دیگه است. اگه امکان داره سریعتر برای آندوسکوپی و تشخیص جنابعالی خدمت برسم.
94/07/09 پنجشنبه 10:45
[11] akbar.azizinejad@gmail.com:

سلام خسته نباشی من چند وقتی از گلو احساس خفه شدن میکنم و همچنین درد به نظر شما اعلام چ بیماری هست البته من معده درد هم دارم و از ناحیه قفس سینه هم در دارم مرسی لطفاجواب بدین
94/04/02 سه شنبه 19:48
[10] تمناقدرتی:

سلام وعرض خسته نباشید ببخشیداقای دکترمن زخم اثنی عشر دارم وازداروهای۳گانه هم استفاده کردم ولی دردم بیشترشده میخواستم علتشو بدونم ممنون
93/09/03 دوشنبه 13:04
[9] hadiss:

چجوری نمونه برداری منیکنن از معده؟؟؟؟؟؟؟؟
93/03/15 پنجشنبه 13:25
[8] مژگان:

سلام شوهرخاله ام چند سال پیش سرطان کبد داشت درپی دل دردی که دیروز داشته دکتر برایش استامینوفن تجویز کرده وامروز خونریزی معده کرده وخونریزی هم بند نمی اید خیلی استرس دارم ایا امیدی به بهبود هست
93/03/03 شنبه 21:57
[7] خاطره مرتضوی: